woensdag 1 juni 2011

Meeldauw en Schuimcicaden op Kruiden

Echte Meeldauw op salie
foto: Margriet van Stratum
Meeldauw is een vervelende schimmelziekte op kruiden en andere planten. Het steekt in de nalente en zomer nog al eens de kop op. Meestal gaat het om echte meeldauw, dat zich -in tegenstelling tot valse meeldauw- nestelt op de bovenkant van het blad. Het begint onderaan en verspreidt zich zo over de hele plant.
Het is geen dodelijke ziekte, maar het belemmert de groei van de plant en bovendien kun je het kruid niet meer gebruiken.
De bestrijding is best lastig en toen ik merkte dat een van mij salieplanten er last van kreeg, heb ik meteen aktie ondernomen.
Allereerst heb ik de aangetaste bladeren verwijderd en in de vuilnisbak gegooid in plaats van de compostbak. Chemische bestrijdingsmiddelen gebruik ik niet. Het liefst zou ik een aftreksel van heermoes gebruiken,maar dit kruid groeit niet bij mij in de buurt. Ik heb mijn toevlucht genomen tot een biologisch bestrijdingsmiddel uit het tuincentrum. Nu maar hopen dat het lukt, want meeldauw kan heel hardnekkig zijn.
Schuimcicaden in Rozemarijn
foto: Margriet van Stratum

De rozemarijnstruik heeft last van schuimcicaden. Uit de eitjes van deze cicaden kruipen piepkleine nimfen, die zich verstoppen in een schuimlaagje, dat eruit ziet als spuug. Zij voeden zich met het sap van de plant en kunnen zo voor misvormingen zorgen. Bovendien is het een vies gezicht!  Gelukkig is de bestrijding niet zo moeilijk. Het schuim spuit je met water van de plant af en de nimf mist dan zijn beschermlaag en droogt uit. Je moet het wel regelmatig herhalen, want het zijn taaie rakers, die heel snel in staat zijn een nieuw schuimlaagje te vormen.
Je kunt ze ook met de hand wegvangen, maar daar begin ik liever niet aan!

Touchworld, de kruidigste site van Nederland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats hier je reactie